A jenkik visszahódították a Chryslert - valami Amerika!

A Chrysler élt, a Chrysler él, a Chrysler (még 100 évig) élni fog!

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Az Új Chrysler első napján ismét felragyogott az ötágú (?!!) csillag, a Pentastar

Észak-Amerikában a Chrysler adja el a legtöbb terepjárót, pickupot, egyterűt és szabadidőautót. Az elmúlt évek energiagondjai viszont pontosan ezeket érintették a legkedvezőtlenebbül. Ezért a DaimlerChrysler prémiummárkái, a Chrysler, a Jeep® és a Dodge közül éppen a Chrysler volt üzletileg a legkevésbé sikeres, autói nem állták a versenyt a kisebb fogyasztású ázsiai modellekkel szemben. A minőságre is sok panasz érkezett. A tavalyi mérleg a DaimlerChrysler történetének harmadik legrosszabb eredményét mutatta. Az amerikai "leány" 1,16 milliárd eurós üzemi veszteséggel gyakorlatilag lenullázta a cég kasszáját, amelybe a Mercedes egymilliárd körüli nyereséget fizetett be. Egy szó mint száz, a kilenc évvel ezelőtt az évszázad házasságaként emlegetett fúzió csődöt mondott.

A cég 82 éves történetében új fejezet kezdődött augusztus 6-án, miután a New York-i Cerberus Capital Management befektetési alap 7,4 milliárd dollárért kivásárolta a veszteséges cég 80,1 százalékát a német tulajdonú DaimlerChryslertől. 19,9 százaléknyi részvény továbbra is a Daimleré maradt. A DaimlerChrysler név hivatalosan október 4-én Stuttgartban szűnik meg, amikor a részvényesek jóváhagyják helyette újra a Daimler AG nevet. A cég tőzsdei szimbólumát DCX-ról máris DAI-ra változtatták.

"Készülj a következő 100 évre" - hirdette a Gyurcsány posztert is megszégyenítő méretű transzparens a Chrysler irodaépületén Auburn Hills-ben, Michiganben a New Chrysler első napján. "Amikor a legtöbb autógyártó fényes jövőről beszél, ezzel legtöbbször a következő hónapra jósolja az üzleti sikert. A Chrysler 100 évre, azaz 1200 hónapra tervezi ugyanezt" - ez az Új Chrysler üzleti filozófiája. Új a tulajdonos, új a vezérigazgató, de régi a logo - a Chrysler a Daimler elhagyása után vissza kíván térni gyökereihez és újra vérbeli amerikai gyártóvá akar válni.

A Chrysler új vezérigazgatója 59 éves Bob Nardelli, közel harminc éven át a General Electricnél dolgozott, majd 2000-től a Home Depot lakberendezési és barkácsáruház-láncot irányította. Idén januárban az Egyesült Államokban is rekordnak számító 210 millió dolláros végkielégítéssel távozott a cégtől. Tom LaSorda, a jelenlegi vezérigazgató Nardelli helyetteseként és a cég elnökeként marad a Chryslernél.

Nardelli egyébként állítólag évi egy dolláros fizetésért vállalta el a tisztséget, ennél többet csak akkor kap majd, ha a cég teljesítménye eléri az új tulajdonos elvárásait. Elődje, Lee Iacocca 1978-ban szintén azzal kezdte működését az akkor szintén csőd szélén álló Chryslernél, hogy mindaddig csak egydollárnyi fizetést vesz fel, amíg újra nyereségessé nem teszi a céget. Hát, nem keresett sokat.

Az egydollárosok-klubjának tagja még Steve Jobs, az Apple és Erich Shmidt, a Google vezérigazgatója. Ők azért az egydolláros fizetésükön túl évente nyolc számjegyű teljesítmény-bónuszt is kapnak.