Autópályán is fantasztikus rekordot repült a Kolibri - újratöltés nélkül!

4 beszólás

Egyszeri feltöltéssel tette meg a 600 kilométeres utat az elektromos Audi A2-es München és Berlin között. Lehet, hogy megvan a csodaakksi?

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

A lila-sárga színűre fényezett Audi A2-es Münchenből indult, majd a félúton, Frankenwald-ban eltöltött rövid kévészünet után Berlinben ért célba. A Brandenburgi Kapu előtt rögtönzött ünnepségen a német gazdasági és technológiai miniszter, Rainer Brüderle arról beszélt, hogy az új távolsági világrekord bizonyítja: már nem utópisztikus a 600 kilométeres távolság elérése elektromos autóval. Büszkén jelentette be, hogy hasonló teljesítményre eddig még egyetlen utcai használatra szánt autó sem volt képes a világon. Ez igaz, közúton, tisztán villanymotorral hajtott autónak újratöltés nélkül eddig még soha nem sikerült ekkora távolságot megtenni. A Japan Electric Vehicle Club lítium-ion akkumulátorral hajtott Daihatsu-ja májusban már gurult 1000 km-t egy feltöltéssel, de zárt tesztpályán, 40 km/órás tempóban. (Az eddigi, 555,6 kilométeres közúti csúcsot is ennek a villanyautó-egyesületnek a tagjai állították fel, amikor tavaly novemberben Tokióból Oszakába autóztak a Sanyo gyártmányú akkumulátorok mérete és mennyisége miatt kétszemélyesre "szűkült" Daihatsu Mira EV-vel.)

Ehhez képest a sorozatgyártásra szánt villanyautók a jelenleg alkalmazott telepekkel (lítium-ion, nikkel-metál hidrid) egyszeri feltöltéssel átlagosan csupán 100-120 kilométert tudnak megtenni. Az elektromos meghajtású gépkocsik gyorsabb elterjedésének jelenleg éppen az akkumulátorok csekély kapacitása a legnagyobb akadálya. Német kormány is csak 2015-re várja el a gyártóktól, hogy olyan E-autók készüljenek, amelyeknek legalább 300 km a hatótávolsága egy feltöltéssel.

A németek sikere, talán mondani sem kell, egy új konstrukciójú akkumulátornak köszönhető: az A2-es 55 kW-os villanymotorját a berlini DBM Energy fejlesztő- és a lekker Energie áramszolgáltatócég közös fejlesztése, egy 115 kWórás lítium-fém-polimer (LMP) bázisú áramforrás (KOLIBRI AlphaPolymerTechnology) táplálta. A Kolibri-technológiát eredetileg villástargoncákhoz fejlesztették ki, az akksi tesztelése során több műszakban, 28 órán át dolgoztak vele megállás nélkül. A hagyományos telep már 8 óra alatt lemerült egy hasonló targoncában. A "lekker Mobilon" 50 specialista dolgozott hat héten át, mire elkészült. A Kolibri elnevezés igazi telitalálat, mert a parányi madár 24 óra alatt képes 2 592 000-szer előre-hátra mozgatni a szárnyát, két gramm virágnektár elfogyasztásával akár 800 km-t tud repülni és jobban gyorsul, mint egy vadászrepülőgép... A fejlesztés ára ráadásul nem is áll távol egy repülőgépétől: öt év alatt 15 millió eurot költöttek rá.

A "forradalmian új" akkumulátor hatásfoka 97-99 %-os(!). A cellák (38 db) nem tartalmaznak nehézfémeket, toxikus gázokat, sav- és folyadékmentesek. Az élettartamukat 10 évre, illetve 500 ezer kilométerre becsülik, de a Kolibrit azt követően sem kell veszélyes hulladékként kezelni, teljesen újrahasznosítható. A DBM technológia további előnye a rövid újratöltési idő, ez jelenleg mindössze 20 perc, azaz megfelelő töltővel csak ennyi ideig pörgeti otthon a villanyórát... A Kolibri-technológia további érdeme, hogy a kisméretű, könnyű telepeknek (a hagyományos ólomakkumulátorhoz képes tizedannyi a súlya és egyharmada a mérete) köszönhetően a négyszemélyes autóban teljes méretű maradt a csomagtér.

A történelminek mondható próbaút alatt a "lekker Mobil" jellemző sebessége 130 km/óra volt, de átlagban csak 90 km/órát teljesített. Volánjánál a DBM Energy 27 éves menedzsere, a fizikus végzettségű Mirko Hannemann ült, aki szerint "a jövő aznap kezdődött". Útközben egyáltalán nem spórolt a villannyal, bekapcsolta a klímát és - éjszaka lévén -, mindvégig bekapcsolt világítással autózott. Legjobban azt sajnálta, hogy az autóban nem töltötte az iPhone-ját, így az a hétórás út alatt sajnos lemerült... Az újságíróknak viszont felkínálta, hogy az E-autó akksijáról nyugodtan töltsék fel iPhone-jukat, hiszen "maradt még bőven energia"! Mirko már kiskorában is jópofa gyerek volt, háromévesen például szétkapta a családi rádiót, aztán, miután a nagymamája jól összeszidta, hibátlanul összerakta és "ismét felcsendült a zene"... Hát, ilyen gyerek ez a Mirko.

A teljesen széria-alapú A2-esben működött a HiFi, az ülésfűtés, a kormányszervó, a parkolás-asszisztens, az ABS, az ESP, és benne voltak a légzsákok is. A célban természetesen ellenőrizték az akkumulátor állapotát és nagy meglepetésre csak 82%-ra merült le, tehát még 18%, azaz legalább 100 km-re való szufla maradt benne.

A legközelebbi világrekord már most megjósolható...