Ford Ranger 2011 - ilyen az új globális ovális

1 beszólás

Öt kontinensen, a világ 180 országában kerül piacra a 2011-es modellévű kompakt pickup.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

A Ranger már közel húsz éve a Ford egyik legnépszerűbb pickup-ja, ezért aztán a dolgozók világszerte kíváncsian figyelik, mikor, mit újít rajta a Kék Ovális.

A 2011-es modellévű újdonságra különösen érdemes odafigyelni, hiszen az Australian International Motor Show-n a napokban bemutatott kompakt platós vadonatúj konstrukció. Négy különböző karosszéria-változatban, hátsókerék és 4x4-es hajtáslánccal, kétféle hasmagassággal és négyféle felszereltséggel kerül piacra - nálunk jó esetben 2012-ben. A gyártás jövő nyáron kezdődik Rayong-ban, Thaiföldön, ahonnan majd az Ázsia-Csendes óceán-i régiót látják el autókkal. A Ford argentin és dél-afrikai üzemeiben szintén elkezdődtek az előkészületek a gyártósorok beindítására, de az F-150 hazájában, Észak-Amerikában valamint Kanadában az új Ranger-t nem forgalmazzák.

A ONE Ford (EGY a csapat, EGY a terv, EGY a cél) tervezési elv alapján a Ford Ranger és az új Mazda BT-50 ugyanarra a padlólemezre épül, amelyet Melbourne-ben, Ausztráliában fejlesztettek ki. Az autó emellett teljesen új alvázat, valamint új első és hátsó felfüggesztést kapott. A változtatásoknak köszönhetően az új Ranger terhelhetősége 1,5 tonnásra nőtt, könnyebb lett a kormányzása, sokkal precízebb az úttartása s javult a közúti stabilitása, valamint nőtt a vonóereje is. Fékrendszere a Ford szerint a szegmens legjobbja. A Ranger ESP-vel is rendelhető, ami utánfutó stabilizálóval (Trailer Sway Control, TSC) és adaptív terhelésszabályozással (Adaptive Load Control, ALC) egészíthető ki. Előbbi akkor avatkozik be, ha útközben "beleng" az utánfutó, ekkor a kerekeket külön-külön lefékezi és lelassítja a szerelvényt. Az adaptív terhelésszabályozás elősegíti, hogy a Ranger teljes terheléssel is egyenesen és stabilan fusson. Az összes karosszériaváltozathoz rendelhető függönylégzsák, tolatóradar- és tolatókamera rendszer, valamint hangvezérlés a navigációhoz és a HiFi-hez.

A terepképességeit merevebb létravázzal javították (a hasmagasság akár 232 mm is lehet). A légbeömlő és a legfontosabb elektromos berendezések a motortér magasabb régióiba kerültek, a hajtáslánc elemeit a váz felett helyezték el, ezáltal is csökken a károsodás esélye. A középkonzolon lévő elektromos kapcsolóval a vezető menet közben bármikor átkapcsolhat kétkerékhajtásról 4x4-es üzemmódba, vagy ha még több nyomatékra, esetleg lejtmenetben erősebb motorfékre van szüksége, bekapcsolhatja a felezőt is.

Temészetesen új a motorválaszték is, két dízel közül lehet választani: az angol, Dagenham-i fejlesztésű 2.2 literes soros négyhengeres Duratorq TDCi motor csúcsnyomatéka 375 Nm, a teljesítménye 150 lóerő, a lényegesen agilisabb, szintén új 3.2 literes soros öthengeres Duratorq TDCi 200 lóerős, 470 Nm csúcsnyomatékkal. Lesz egy benzinmotoros változat is, amelyet nagy valószínűséggel nem hoznak be Európába. Minden motorváltozathoz rendelhető az új és takarékos hatfokozatú manuális váltó, valamint automata váltó is.

A Ford különösen odafigyelt az autó terep- és időjárástűrő képességének finomhangolására, a tesztelés során egymilliónál több kilométert tettek meg a "bőrkabátba" bújtatott tesztautók Outback-ből kiindulva Ausztrália és a Közel-Kelet sivatagjain, valamint Európában, az Alpok havas, jeges hegyi útjain.

Gazdag György