Meglestük: így készült a Willys Jeep!

Az óceánon darabokban, ládába csomagolva kelt át, itt Európában pedig egyszerűen csak összecsavarozták...

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Valamivel több, mint fél évvel a II. világháború kitörése után az USA Védelmi Minisztériuma 1940. június 6-án kibocsátott egy közleményt, amelyben egy, az addigi tapasztalatok alapján általuk elképzelt parancsnoki-felderítő jármű jellemzőit rögzítették. A minisztérium Gyalogsági Főnöksége június 27-én írta ki a versenypályázatot a járműre. A pályázó cégeknek kevesebb, mint egy hónapos(!) határidőt szabtak egy legalább négyhengeres, 60 lóerős, több mint 300 kilogramm terhelhetőségű, 55 mérföld/óra (kb. 88 kilométer/óra) sebességre képes, nehéz terepen is használható, összkerékhajtású és még vagy egy tucat előírásnak megfelelő könnyű katonai felderítő jármű megtervezésére. Ezzel a mozgékony, "sokcélú" (general purpose) szállítóeszközzel szerették volna leváltani a hagyományosan használt, gyenge hatékonyságú oldalkocsis motorkerékpárokat. A tervek elkészítése mellett 70 darab készre gyártott prototípust is le kellett szállítani, úgy, hogy ebből 8 db négykerékhajtású legyen. Az első autó elkészítésére 49 nap volt adva, a fennmaradó darabszámra még 26 nap. A Willys további 45 napot kért a prototípus leszállítására.

A pályázaton induló Bantam, Ford és Willys-Overland modellek közül az utóbbinak volt a legjobb motorja. A négyhengeres erőforrást, amelyet 1926-óta használtak, 1938-ban Delmar Roos áttervezte, 49 lóerősről 63 lóerősre emelve a teljesítményét legalább 68 oktános benzinnel. Ez volt a híres Go Devil motor, amellyel végül a Willys konstrukciója nyert. A gyártást az Ohio állambeli Toledo Complex-ben indították be, de a Willys-Overland véges gyártókapacitása miatt kisebb-nagyobb darabszámra a két vetélytárs is kapott megrendelést. Az autókhoz a Spicer Manufacturing Company of Toledo szállította a merevtengelyeket, ez a cég korábban már tekintélyes mennyiségű eszközt és energiát fektetett a négykerékhajtás kifejlesztésébe.

A II. világháború idején több, mint félmillió Willys Jeep készült. Később a koreai és a vietnami háborúban is bevetették, a francia Hotchkiss cég pedig licenc alapján a nyolcvanas évekig gyártotta ezt a típust. A kultikussá vált Jeep márkanév eredetére többféle legenda is született, de a legvalószínűbb verzió szerint a név az általános célú (general purpose, "dzsí pi") szavak rövidítéséből származik. Így lett a hétköznapi szóhasználatban a "jeep" márkanév a terepjáró szinonimája.

[forrás: autonavigator.hu, ww2jeep.gportal.hu; köszönet Farkas Tibornak]