Chevrolet 2010 Suburban Diamond Edition - 75 éves a világelső Mindentvisz!

A Carryall volt a világon az első "sportcélra használható" jármű.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Az 1935-ös Carryall-hoz még extraként lehetett rendelni rádiót(!), fűtést és hátsó lökhárítót, de már akkor belefért egy nyolcfős család - poggyásszal együtt. A GM mérnökei mindezt úgy érték el, hogy a hagyományos létra-alvázra teherautó-plató helyett nagyvonalúan méretezett utaskabint szereltek, három sorban elrendezett nyolc üléssel - a kétajtós karosszériát 1967-ig megtartották. A fatetős autót nem véletlenül nevezték Mindentvisznek, ugyanis ha üléseit néhány mozdulattal kiszerelték, villámgyorsan át lehetett alakítani teherszállító furgonná. Ez a korábban ismeretlen trükk, - amely a mai napig megvan a GM kínálatában, - akkoriban a flexibilitás iskolapéldája volt. A rakodás megkönnyítéséért a Suburban vízszintesen osztott hátsó ajtajának alsó része lefelé nyílt. A világ első SUV-jának hátsó kerekeit a Chevrolet hathengeres "Stovebolt" motorjának 60 lóereje hajtotta. Alapárát 675 dollárban szabták meg.

A második világháború alatt átmenetileg szünetelt az amerikai háztartásokban addigra már kedvelt, jóhírű Suburban fejlesztése. Néhány kisebb változtatást azért végrehajtottak rajta: hidraulikus fékeket és "sealed beam" tompított fényszórókat kapott, a külsejét Art Deco díszítéssel dobták fel.

1955-ben aztán - akkoriban forradalminak számító dizájnnal, panoráma-szélvédővel és az oldalfellépők elhagyásával - alaposan átdolgozták a Suburban-t. Az első sárvédők attól kezdve belesimultak a karosszériába, bevezették a tömlő nélküli gumit és a műszaki újdonságok közé tartozott a GM híres, Hydra-Matic automata váltóval kombinált small-block V8-as motorjának beépítése is.

Az ötvenes évek végén, a hatvanas évek elején a Suburban tovább fejlődött, kategóriájában először kapott összkerékhajtást, független első kerékfelfüggesztést és klímát. Egyre hangsúlyosabb lett a vezető és az utasok biztonsága, ennek jegyében lett a standard felszereltség része a kétkörös fékrendszer, a ragasztott, réteges szélvédő és az energiaelnyelő kormányoszlop.

A jelenlegi modell 2007 óta fut, de 2010-ben korlátozott példányszámban megjelent a "75th Anniversary Edition Suburban", sportos fehér fényezéssel, 20 colos kerékkel, navigációval, Bluetooth-kapcsolattal, tolatókamerával, távirányítós indítással, fűthető ülésekkel és kasmír kárpittal.

Lehet, hogy a Chevrolet-nél tudnak valamit a "sportcélra használható" járművekről? Az mindenesetre biztos, hogy a 2010-es Suburban már nem sokban hasonlít az 1935-ös fatetősre...