2016 Ford Galaxy & S-Max - túraverdák CSOKosoknak

A kölni márka D-szegmensbe pozícionált modelljeinek megújítását nem aprózták el holmi mondvacsinált "ráncfelvarrással".

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Szerző: Horváth Miklós
Képek: Ford Magyarország

A két újdonság bemutatásánál nem lehet megkerülni a kérdést, hogy vajon az ovális emblémás MPV-k miben térnek el az egyre népszerűbb saját (pl. Ford EDGE) vagy konkurens SUV-októl és egyáltalán - hová pozícionálták őket a jelenlegi modellmixben? A Mondeo-platformos egyterűek megújult köntösei ugyanis immár állandó összkerék-hajtást, ötletes kényelmi funkciókat, valamint hasznos vezetéstámogató és biztonsági rendszereket is rejtenek - a tőlük megszokott pazar térkínálat mellett.

A teljesértékű egyterű, a harmadik generációs Galaxy kistestvérével, a Sport Activity Vehicle-nak nevezett új S-Max-szal a gyár a nagycsaládosok mellett az aktívabb életmódot folytató vásárlókat is célozza, azokat, akik hajlandók feláldozni a stílusosabb megjelenés oltárán a plusz két felnőttülést, a kb. 300 literrel nagyobb poggyászteret és a nagyobb fej- és lábteret. Mindezek ellenére az S-Max jelenleg egyedüli a piacon, és ez jól látszik az eladásokból is. Hazánkban tavaly még a kifutó modellből is több mint 260 darabot értékesítettek, míg a praktikusabb, nagyobb helykínálatú Galaxy-ból csupán 112 darabot.

A Spanyolországban, Valencia-ban gyártott Galaxy/S-Max páros legnagyobb újítása az intelligens összkerék-hajtás, amelynek megjelenése a Ford személyautó-kínálatában is csak idő kérdése, mivel mindkét modell a Mondeóval közös padlólemezre épül és már jelenleg is egy gyártósoron készül. Az intelligens összkerékhajtás 60 kg-mal növeli az önsúlyt és kb. 500 ezer forinttal az autók árát.

A külső- és belső formai megújulást lényegében nevezhetjük uniformizálásnak is, hiszen mindkét modell megkapta a Ford aktuális külső dizájnelemeit és a Mondeo műszerfalát. A méreteket illetően, a 2850 mm-es tengelytávot kivéve, minden dimenzióban "gyarapodtak" az új modellek. Az új Galaxy 28 mm-rel hosszabb (4848 mm), 11-el szélesebb (1916 mm) és 22-vel (1747 mm) magasabb, mint az előző modell. A stílusában sportosabb vonalat képviselő S-Max hossza 26 mm-el (4796 mm-re), szélessége 31-el (1916 mm-re), magassága pedig 5 mm-rel (1665 mm-re) nőtt.

A harmadik, illetve a második üléssor lehajtásával a Galaxynál 300/965/2339 literes, az S-Maxnál 700/2020 literes csomagtérrel számolhatunk, ami mindkét modell esetében igen impozáns paraméter. A csomagtérbe rejtett gombokkal, vagy a más modelleknél megismert központi menüből kényelmesen, elektromos úton is mozgathatók az üléstámlák a Galaxynál és az S-Maxnál is.

Vezetés közben a sofőrsegéd megvéd a gyorshajtástól, a ráfutásos balesetektől, a sávelhagyástól és az egyéb nemkívánatos helyzetektől. Az intelligens sebességhatároló kamerája minden jelzőtáblát beszkennel, a rendszer felismeri a sebességkorlátozásokat és annak megfelelően módosít a tempón, amennyiben ezt a funkciót a tempomat használatával aktivizáltuk. Az extra-listán akad még vakításmentes távfény, gyalogosokat is felismerő városi vészfék-asszisztens, fáradtság-érzékelő, adaptív kormányzás, masszázs funkcióval kiegészített multikontúr ülés is, amelyekkel a hosszabb utazások és a rövid etapok is egyaránt szimpla úri-murinak tűnnek. A normál slusszkulcs mellé kérhetünk egy MyKey-nek nevezett, programozható pótkulcsot is, amivel megakadályozható a vezetéstámogató-rendszerek kiiktatása, a hangos zene hallgatása és egy bizonyos sebesség túllépése is, mintegy mobil bébiszittert ültetve zabolátlan gyermekeink mellé.

A hazai kínálat két benzines és három dízelmotort tartalmaz. A belépő erőforrás a másfél literes benzinmotor, 160 lóerővel, amit a 240 lovas, kétliteres EcoBoost követ, ez a csúcsteljesítményű blokk is egyben. Az öngyulladósok frontján pedig csakis kétliteres, sornégyesek állnak, szimpla turbóval 150 és 180 lóerős teljesítménnyel, az új fejlesztésű bi-turbós egység 210 lóerőt produkál. Az S-Max induló ára 8,6 millió forint, a Galaxy egy millióval több.