2017 Suzuki Swift 1.0 BoosterJet AT GLX - kis motor, kis fogyasztás, nagy élvezet (Frissítve!)

Végre egy nekem való autó! Kicsi, fürge, alacsony fogyasztású és igen csinos kis jószág!

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Írta Csömör Hermina

Az emberek többsége a régi kocka Swifteken szocializálódva valami száraz izére gondol, amikor a Suzuki Swiftről hall, de ennek a kicsinek igen csinos formája van. Alacsony, rövid és széles. Gömbölyű is, és mégse. Harcsaszájú meg macskaszemű, elegáns frontgrillel és sportos vonalvezetéssel. A "gyöngyházkörömlakk" fényezéstől sírva szoktam fakadni, amikor sárgás vagy lilás árnyalatban visszaveri a fényt, de a hófehér metál-gyöngyház szín igazán szép! Javítása feltételezhetően a fényezők igazi rémálma a többrétegű, különböző vastagságú festési metódussal, de a végeredményt tekintve szép, a szépségért pedig mindig szenvedni kell.

Szenvedni néha másért is kell... A hátsó kilincset jópofán eldugták a fekete háttérbe, először nem is találtam, tényleg zavarba jöttem! Hogy is van ez, hol jutok be?

A kabin belső kialakítása igen kulturált. A fehér műszerfalbetéttől először tartottam, hogy majd jól visszaveri a fényt és valahol tükrözodni fog, de nem, a dolog teljesen rendben van, nem világít semmi a szélvédőn. A fullextrás GLX felszereltséget hatfokozatú automata váltó teszi teljessé, a választókart M állásba húzva manuálisan is lehet kapcsolgatni a fokozatokat a kormánykerék mögött lévő fülekkel. Az adaptív tempomat nemcsak a sebességet, hanem az autó orrán elhelyezett radar-berendezés segítségével az előtte haladótól való távolságot is önállóan tartja, az un. közelségérzékelő segítségével. A rádió kezelőgombjai és szinte minden funkció a kormányba van integrálva. A gombnyomkodós kütyübuzulmányom újongott, hogy mennyi klassz nyomkodnivaló, és tényleg minden jól elérhető, kényelmesen kezelhető, a funkciógombokat ésszerű logikával csoportosították.

Kényelmessé teszi a parkolást a tolatóradar, a műszerfalban elhelyezett óriási, 7"-os kijelzőn a GPS-alapú navigáció is fut. Ha az alatta található USB-csatlakozóra rádugunk pl. egy pendrive-ot, egyben kihangosító, rádió, stb. lesz. Nem próbáltam ki, hogy az USB-ről videót is lejátszik-e , de ha igen, akkor menet közben mozizni is lehet... A kijelzőre többek között a motor teljesítménye és nyomatéka, a gyorsulási adatok és a pedálok használatát szemléltető ábrák is lehívhatók. A kijelző alatt vannak a fűtés illetve a klíma kezelőgombjai. A légkondi igen lelkes, azonnal reagál a frissen beszálló utas jelenlétére. Két klasszikus, mutatós, kör alakú műszeren figyelhetjük a fordulatszámot és a sebességet, a műszerek megnyugtatóan pontosak és gyorsak. A praktikusan, zippzáros kárpittal szerelt vezetőülés sportosan körbeölel, mégse zsibbadsz el benne 2-300 km utazás után sem. Az ülés nem fotelérzésű, a kárpit kellemes tapintású, az autó stílusához is passzol, kicsit sportos mintájú.

A járgány egyliteres, 112 lóerős BoosterJet motorjának lelkesedése meglepő. Kifejezetten fürgén szedegeti a kerekeit a köbcentijeihez képest, és közben még a fogyasztása sem durvul el. Jól hangolt feszes futóművével érezzük is az utat, de nem köpjük ki a magyaros kátyuknál se a fogtömést! A kormány rövid és határozott mozgással teszi a dolgát, a szélesen kint ülő kerekek stabilan kormányozhatóvá teszik az autót. Fürgén és könnyedén kanyarodik, élményszerű vele az autózás. Húzósan beleszaladós kanyarokban nagyon jóindulatú és sokat tolerál, igen stabil, a gyárilag szerelt gumikon megbízhatóan gördül. A fékhatás finoman adagolható, de igény esetén harapni is tud, a fék jól hangolt.

Egyedül, nagypapis üzemmódban ki lehet belőle csikarni a 4,5 l-es fogyasztást, de 3 utassal hegymenetben, kicsit csapatósan sem tudtam 4,9 fölé tornázni, még bekapcsolt klímával sem. Autópályán 120-as átlaggal két utassal 4,7-et pusztított. Viccesen alacsony étvágya van!

A kényelemről is essék szó: a három utasból a leghosszabb langalétát (192 cm) hátra tettük, elé, az anyósülésre pedig a 175 centiset és nem vesztek össze. Az anyósülés teljesen hátratolt helyzetében ugyan a hátsó magas utas térde már hozzáért a háttámlához, de két kattanásnyit visszahúzva már mindketten kényelmesen elfértek. A kívülről picinek és bájosan sportosnak tűnő kis ékszerdoboz valójában belül igen tágas, egy család két nagyobb, "majdfölnőtt" gyerekkel, vagy akár a nagyszülőkkel is kényelmesen elmászkál vele, és hátulról sem érkezik reklamáció a zsibbasztó gubbasztásról. Az új Swift csomagtartója már alapesetben is 55 literrel nagyobb a korábbinál, a 265 literes raktérben minden csomag elfér. Egyszerűen bővíthető, az osztott hátsó támla előredöntésével úgy szállíthatunk hosszabb tárgyakat, hogy a hátsó ülésekről sem kell lemondani. Az utasok biztonságát szolgálja az ütközésvédelmi rendszer, amely két első, két oldalsó és két függönylégzsákból, valamint négy darab pirotechnikai övfeszítővel ellátott és hátul középen egy hagyományos biztonsági övből áll. A GLX felszereltséghez tartozó menetbiztonsági berendezés a DSBS kétérzékelős vészfékasszisztens, a távolsági-fényszóró asszisztens, a sávtartásra figyelmeztető asszisztens és a már említett adaptív tempomat. Ez utóbbi segít abban, hogy mindig megfelelő követési távolsági tartsunk.
Ha az autónk előtt nincs jármű, vagy az addig követett jármű sávot vált, akkor az adaptív tempomat visszaállítja a korbban, a vezető által beállított sebességhez.

Összességében az új Swift egy igen vagány kisautó benyomását keltette, hagynám, ha a nevemre akarná iratni magát. A kis fogyasztás, a fürgesége, a menetstabilitása, az extrák, meg a nagy belső tér mindenképpen élhető és mindennapi használatra alkalmassá teszi. A gyári prospektusban azt írják az új Swiftről, hogy az érzelmekre hat. Nálam bejött. Napi nagyobb ingázásra, hosszabb rendszeres utakra a kényelme és a fogyasztása miatt is símán bevállalnám.