2019 Toyota RAV4 Hybrid - negyedik generációs hibrid hajtással érkezett az ötödik generáció

A Toyota 1994-ben vadonatúj járműkategóriát teremtett, amely együtt hozta az offroad autók terepképességeit és robusztus megjelenését a ferdehátúak kompakt méreteivel és jó vezethetőségével.

A Recreational Active Vehicle with 4 wheel-drive, rövidítve RAV4 volt a világon az első kompakt SUV, azaz "sportcélra használható jármű", angolul Sport Utility Vehicle. Azóta a Toyota úttörő modelljének számos követője akadt, a SUV-ok meghódították a világot. A RAV4 az első olyan középkategóriás SUV, amely öntöltő hibrid-elektromos hajtással, károsanyag-kibocsátás nélkül vesz részt a városi forgalomban. Az elmúlt 25 évben közel 9 millió példányban eladott autó folyamatosan megújul, 2019-ben már az ötödik generációs modell kerül a szalonokba.

Az új Toyota New Global Architecture (TNGA) padlólemez nagyban hozzájárul, hogy a RAV4 karosszériája szilárdabb lett és javult az autó rugózási komfortja. A helykínálat bőséges az utas- és az alaphelyzetben 580 literes csomagtérben egyaránt. Nőtt a szabad magasság, miközben alacsonyabb lett az autó.

A 2019-es modell a "100% SUV – 100% HIBRID" szlogennel indult hódító útjára Európában. A legújabb modellbe a 2.5 literes négyhengeres, Hybrid Dynamic Force benzinmotor került. Az erre épülő benzin-elektromos hibrid hajtáslánc maximális rendszerteljesítménye 218 LE/160 kW az elsőkerékhajtású, illetve 222 LE/163 kW az AWD, az összkerékhajtású modellekben. A rendszer akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben is képes hajtani az autót. Az Atkinson-ciklusban üzemelő benzinmotor elődjénél hosszabb löketű (87,5 x 103,4 mm vs. 90,0 x 98,0 mm), emellett sűrítési aránya is nagyobb (12,5:1 helyett 14,0:1) lett. A motor D-4S közvetlen- és szívótorok-befecskendezést kapott, a szívóoldalon villanymotorral működtetett, intelligens változó szelepvezérlést (VVT-iE), a kipufogó oldalon hidraulikus működtetésű, intelligens változó szelepvezérlést (VVT-i) alkalmaz. A benzin-elektromos hibrid rendszer főbb elemei, beleértve a teljesítmény-szabályozó egységet (PCU) és a nikkel-metál hidrid akkumulátort, kisebbek és könnyebbek lettek, az új akkumulátorcsomag például 11 százalékkal könnyebb, mint a korábbi.

Az autó álló helyzetből mindössze 8,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára.

A 2019-es RAV4 ugyan rendelhető egy vadonatúj, 2.0 literes, közvetlen befecskendezéses benzinmotorral, manuális vagy automata sebességváltóval is, de a Toyota várakozása szerint a környezetbarát hibridek aránya akár a 90%-ot is elérheti, az összkerékhajtású változatok aránya pedig akár a 45%-ot is meghaladhatja az eladásokban.

A RAV4 elektromosan vezérelt AWD rendszerét teljesen újratervezték, hogy "bármilyen úton" képes legyen magabiztosan haladni. A kategóriájában páratlan integrált összkerékhajtás-szabályozásnál (AWD Integrated Management, AIM) a vezető ECO, NORMAL és SPORT üzemmód közül választhat. Az AIM a kiválasztott üzemmód függvényében automatikusan szabályozza a különböző járműrendszereket: a kormányrásegítést, a fék- és gázadagolást, a sebességváltó-programot, valamint a nyomatékelosztást. Az új, automatikus, részlegesen önzáró differenciálmű-vezérlés a középkonzolon található Multi-terrain Select gomb segítségével aktiválható Mud & Sand, Rock & Dirt és Snow terepviszonyokhoz.

2019 Toyota RAV4 Trail Driving
Az elődmodellhez képest a hátsó kerekekre irányítható forgatónyomaték 30% -kal nőtt, ezzel az első / hátsó nyomatékelosztás 100: 0-tól 20:80-ig változhat, ha a terepviszonyok igénylik.

Az AWD rendszer a hibrid hajtási rendszerből és a hátsó tengelyt hajtó, kiegészítő villanymotorból származó nyomatékot együtt alkalmazza. Ezáltal a negyedik generációs modellhez képest 30 százalékkal nőtt a hátsó kerekekre juttatható, maximális forgatónyomaték (953 helyett 1300 Nm). Az első és hátsó tengelyek közötti nyomatékmegosztás aránya pedig a menetviszonyok függvényében 100:0-tól akár 20:80-ig módosítható. Az elektromos AWD-i rendszer a menetkörülményeknek megfelelően automatikusan módosítja a nyomatékmegosztás arányát.

A 2.0 literes, közvetlen befecskendezésű benzinmotorral és CVT sebességváltóval szerelt kivitel mechanikus összkerékhajtási rendszerénél a Toyota első ízben alkalmazott dinamikus nyomatékvektor-szabályozási rendszert, lekapcsolható hátsó hajtással. A hátsó tengelyen alkalmazott két tengelykapcsoló a bal és a jobb oldali kerék közötti nyomatékelosztást szabályozva ívmenetben stabil teljesítményt és a kormánymozdulatokat pontosan követő reakciókat eredményez, száraz és csúszós útfelületen egyaránt.

A Toyota Safety Sense alkalmazásával az új RAV4 a Toyota modellkínálatában elsőként kapott fejlett vezetéstámogató technológiákat és aktív biztonsági rendszereket.

Forrás: Varga Zsombor
PR manager
Toyota Central Europe Kft.