SsangYong TIVOLI - a SUV-család legkisebb sárkánya

A névválasztás óriási poén! Olvassuk csak el visszafelé a modell nevét! Az ILOVIT - kis fantáziával átrendezve I LOV(E) IT azt jelenti, SZERETEM!

SsangYong TIVOLI
A SsangYong, az Ikersárkány Dél-Korea legrégebbi autógyártója igazi 4x4 specialista, de ezt a szakértelmet nem adják ingyen. A tulajdonos Mahindra-nak köszönhetően az elmúlt 4 évben a gyár sokszáz millió eurót fektetett a fejlesztésbe, amelynek eredménye a vadonatúj moduláris padlólemez, az igényes belső kialakítás, a vadonatúj motorok és a kategóriájában kiemelkedő biztonság. Nem mellékesen saját alkotás az autó frissített sportos, fiatalos külső dizájnja is, az alapáras első-hátsó LED menetfénnyel és opciós Xenon-nal.

Közelebbről szemügyre véve az autót, egymást követik a kellemes meglepetések. Óriási poén, próbáljuk csak ki, olvassuk el visszafelé a modell nevét, az ILOVIT - kis fantáziával I LOV(E) IT azt jelenti, SZERETEM! De ez csak egy a sok sziporka közül. A SsangYong SUV-család legkisebb, kompakt crossovere a választható STD, STD Plus, DLX, DLX Plus felszereltséggel olyan kényelmi szolgáltatásokat kínál, amiket eddig csak a nagyobb testvérei. Elég az intelligens kulcson egy gombnyomás és nemcsak az ajtók lesznek nyithatók, de ránk kacsintanak az irányjelzők és a külső tükrök is kinyílnak, mintegy barátságosan köszöntve az utasokat. Beülve a D-Cut kialakítású kormánykerék mögé, kulcs nélkül, gombnyomásra indul a motor. Az okostelefon néhány mozdulat után máris "párba áll" az autó kommunikációs és navigációs rendszerével. A fűthető kormánykereket sajnos csak függőlegesen lehet állítani, vízszintesen nem. A Smart Steering kormányszervo Normal, Comfort és Sport állásba kapcsolható, a vezető vérmérsékletéhez igazítva. A középső konzol 7"-os központi érintőképernyőjén megjelenő ikonok jól áttekinthetőek, van minden ami kell és semmi ami nem. A navigáció a teljes Európa térképpel rendelkező TomTom navi, Apple Carplay, Android Auto és Mirrorlink funkcióval. Ugyanezen a kijelzőn jelenik meg a tolatóradar és a HDMI bemenetre kapcsolt kütyü képe is. Könyöktámasz van középen és egy felül nyitott tárolórekesz a "jobb egy" utasának. A tabletet a középső könyöklőben lehet elrejteni, az USB és HDMI csatlakozó műszerfal alján van. Helye van a napszemüvegnek, ha beborul és a poharaknak, ha megszomjazunk. A gyerekek biztosan örülnek majd, hogy a műszerek napszaktól függően hatféle színben is pompázhatnak. Az már csak hab a tortán, hogy a műszerfalról lehet ellenőrizni a guminyomást és az első kerekek aktuális pozícióját álló helyzetben.

Az ülések hosszabb úton is kényelmesek, a vezetőülés fejtámlája éppen ott támaszt, ahol kell. Eddig még nem láttunk ilyet: az első ülések háttámláján nem zsebek, hanem variálható, rugalmas zsinórok vannak, ezek mögé lehet betenni mindazt, amiket egyébként a zsebekbe tennénk. A kisebb dolgok sajnos símán átcsúsznak a gumik között, viszont remekül lehet velük csúzlizni az üléstámlát.

Praktikus, hogy a hátsó üléssorhoz is lehajtható egy könyöktámasz, ráadásul pohártartó helyekkel! A hátsó ajtókárpitokban csakúgy, mint az elsőkben tágas, de kopogós műanyagból készült "zsebek", tárolók vannak. A fejmagasságot láthatóan átlagos alkathoz szabták, viszont akinek elfér a feje fennt, annak a lába is a szép tágas hátsó lábtérben... Ketten egészen kényelmesen utazhatnak hátul.

A csomagtér már alapból is tágas, de az osztott hátsó ülések a függőlegestől a vízszintesig le is hajthatók, ettől kezdve egy 1018 literes raktérbe pakolhatunk.

A TIVOLI kétféle motorral kapható vagy az európai fejlesztésű, az Euro 6 károsanyag-kibocsátási normát is teljesítő, 1.6 literes közvetlen befecskendezéses, közös nyomócsöves, változó geometriájú turbófeltöltővel szerelt dízelt, vagy a környezetvédelmi normát szintén teljesítő vadonatúj 1.6 literes, teljesen alumíniumból készült benzinest lehet választani. Amióta a dízel-hiszti kitört, nehéz dönteni... Mindkét motorhoz 6 sebességes manuális, illetve szintén 6 sebességes Aisin automata váltó társítható Eco, Power és Winter választható üzemmóddal. Fogyasztásról és árakról viszont úriember nem beszél...

A SsangYong a kategóriában szokatlan módon a méretek között terepes adatokat is közöl, eszerint a hasmagasság 167 mm, az első terepszög 20,5, a hátsó 28 fokos, a rámpaszög 17°. Az autó 10,6 m átmérőjű körön képes megfordulni.

Korábban a TIVOLI-hoz nem voltak rendelhetők olyan vezetéstámogató rendszerek, mint az adaptív tempomat, a parkolóasszisztens, a holttérfigyelő és a sávtartó asszisztens, a frissítés után viszont mindezek kérhetők. Az E33 jelű Tech csomag tartalmazza a sávelhagyásra figyelmeztető és a sávtartó asszisztenst, a távolsági fényszóró asszisztenst és a táblafelismerő rendszert. Az alapfelszereltség része a lejtmenetvezérlő, a vészfékezés jelző és -rásegítő, a visszagurulás-gátló, az aktív borulás gátló, az ESP és a kipörgésgátló.

Az 5 év vagy 100 000 kilométer a garanciának minden bizonnyal döntő szerepe van abban, hogy a TIVOLI értékesítési adatai megjelenése óta dinamikusan emelkednek.