Suzuki VITARA 1.4 GL+, 4WD, MT - vezettük Magyarország kedvenc Suzuki-ját! (Frissítve!)

A VITARA 2015-ös bevezetése óta vezeti az új személygépkocsik eladási listáját. 2018-ban frissített megjelenéssel, fejlettebb biztonsági rendszerekkel ünnepelte harmincadik születésnapját.

A kompakt SUV kategória úttörőjeként már az 1988-as első generációs VITARA is hamar népszerű lett a vásárlók körében. A második generáció, a GRAND VITARA 1998-ban nagyobb méretekkel, erősebb motorral és bővebb felszereltséggel érkezett. Nem sokkal ezután, 2005-ben az autóipari változásokhoz igazodva, szinte teljesen megújulva lépett színre a harmadik nemzedék. A negyedik generációra tíz évet kellett várni, 2015-ben került piacra az új változat, amelynek nemcsak a gyártásából, hanem a fejlesztéséből is kivették a részüket a magyar szakemberek - a prototípust szinte teljes egészében hazánkban véglegesítették.

2019 Suzuki VITARA Interior, Exterior and Drive
Nézzük, melyek azok a tulajdonságai, amelyektől a VITARA a vásárlók kedvence lett.

Elsőkerék és AWD változatban (a Suzuki-nál így mondják: ALLGRIP) is rendelhető, nálunk az AWD-hajtású modell járt először. Ugyancsak választani lehet az 1.0 literes és az 1.4 literes BoosterJet között, a tesztautó az 1.4 GL+, 4WD, MT, azaz 1.4 literes BoosterJet-motoros, hatsebességes, manuális váltóval szerelt, összkerékhajtású változat volt, ez a modell GLX felszereltséggel is rendelhető. Az optikai megjelenés szintén választható, van egy Terep- és egy Városi Csomag, nekünk ki tudja miért az első jobban tetszett...

Az 1.4 GL+-ban már szinte minden széria, ami élményszerűvé teszi a VITARA vezetését, csupán néhány olyan vezetéstámogató berendezésért és dizájn-elemért kell a szívnek meghasadnia, mint például a parkolóradar vagy a bőr ajtókárpit. Ezek a GLX változatban szintén szériának számítanak. A GL+ felszereltségból ALLGRIP, azaz 4x4-es változatban a vezetéstámogató rendszerek közül már nem hiányzik a kombinált, kétérzékelős vészfékasszisztens (DSBS), a lejtmenetvezérlő, a sávelhagyásra figyelmeztetés, a sávtartó- és sávtartás figyelmeztetető rendszer, a forgalmi jelzések felismerése és a holttérfigyelés.

A 2019-es modellnél a SUV korábbi jellegzetes formája megmaradt, de részleteiben még karakteresebb lett. Kívülről a legfeltűnőbb változás az új, függőleges osztású, krómozott hűtőmaszk és a krómbetétes lökhárító a függőleges LED-es nappali menetfénnyel. A hátsó lámpa szintén LED-technológiát kapott.

A négyhengeres, 1.4 literes, közvetlen befecskendezésű BoosterJet turbómotor 140 lóerős, maximális, 220 Nm-es csúcsnyomatékára 2500 és 4000/perc között számíthatunk. A végsebessége 200 km/óra és 9,5 másodperc alatt éri el a 100-as tempót. A gyári adat szerint a fogyasztása 7 liter körüli, ezt nagyon óvatos gázpedálkezeléssel sikerült is elérnünk. Az üzemanyag-fogyasztást a Wastegate szelep csökkenti.

Az összkerekes VITARA 18,5 cm-es szabad hasmagassága megnyugtató érték, ha a hétvégén a telekre indulunk. A Suzuki mérnökei által fejlesztett és tökéletesített ALLGRIP rendszerrel a vezető négyféle 4x4-es üzemmód közül választhat, az AUTO, SPORT, SNOW (hóban) és LOCK (elakadáskor) a középkonzolon található egyszerű tárcsagombbal állítható. AUTO üzemmódban a legtakarékosabb, csak akkor vált négykerékhajtásra, ha csúszást érzékel.

ALLGRIP rendszer - a vezető által választható üzemmódok
A multifunciós kormánykerék az egyhetes tesztvezetés alatt a kedvencünk lett. Bluetooth-on keresztül lehet róla kezelni a rádiót és a telefont, de az adaptív tempomatot (ACC) is egy gombnyomásal sikerült feléleszteni róla. Az alacsony rakodási magasságú, 375 literes csomagtartó 710 literesre bővíthető, ha lehajtjuk a hátsó üléseket, de maximálisan 1120 literesre is átalakíthatjuk.

Az aktív- és a passzív biztonság érezhetően a fókuszban volt, amikor a negyedik generációs VITARA-t újragondolták. A karosszéria vázának kialakítása a Suzuki TECT koncepciója alapján történt, hét légzsák óvja az utasokat, ezek a szabványos vezető- és utasoldali SRS légzsákok, az utastér első felében található SRS oldallégzsákok, az SRS függönylégzsákok, valamint a vezetőoldali SRS térdlégzsákok. Az ESP a biztonságos kanyarodásba segít be.

Összességében megállapítottuk, hogy nem véletlenül a legkapósabb autó a VITARA, a nép mindig tudja, mi a jó neki...