Segway XT - A titokzatos "emberszállító gyömbér"
4x4 online
2006. július 11.
Az új évezred hajnalán, az Y2K probléma sikeres túlélését követõen az informatikai szaksajtó heteken át egy titokzatos találmánytól volt hangos. A "csodát" Dean Kamen, a Human Transporter (HT) feltalálója által adott fedõnevén csak Gyömbérnek (Ginger) emlegették sokáig.
Gyömbérrõl a számítástechnika olyan legendás egyéniségei nyilatkoztak szuperlatívuszokban, mint Steve Jobs, az Apple
alapítója és régi-új vezetõje, Jeff Bezos, az Amazon.com alkotója és a Szilícium-völgy legjobb szimatú befektetõ-vállalkozójaként
ismert John Doerr.
"Hordereje a PC-éhez mérhetõ" - mondta Jobs. "Lehet, hogy mélyebb hatással lesz mindennapjainkra, mint
az internet - nyilatkozott Doerr. Nos, õ igazán tudja, mit ér a világháló, hiszen az õ tõkéje állította pályára többek között
a Netscape-et és az említett Amazon.com-ot.
Korunk Edisonja
Nagy reményeket keltett a feltaláló személye is. Dean Kamen szabadalmai, találmányai alapján sokan korunk Edisonjának tartják.
Az õ nevéhez fûzõdik az elsõ infúziós szivattyú kidolgozása, amellyel nagy pontossággal, folyamatosan lehet
adagolni a vérbe juttatandó gyógyszereket. Õ készített elsõként hordozható inzulinfecskendõt és szállítható mûvesét.
Húszesztendõs cégét, a DEKA-t alapítása óta az orvosi mûszer- és készülékfejlesztés úttörõjeként tartják számon.
Legutóbbi nagy port felvert találmánya az IBOT volt: ez egy különleges, önjáró robot-tolókocsi. Az IBOT mellsõ és hátsó kerekeit
emelgetve lépcsõn és egyenetlen terepen is közlekedik, s ha kell, a benne ülõt a vele szemben álló ember szemmagasságáig
emeli, s ezzel soha nem képzelt mozgásszabadságot és önérzetet ad rokkant gazdájának. Kamen az IBOT-ban ülve jelent meg a
Fehér Házban, amikor 2000-ben Bill Clinton elnöktõl átvette a mûszaki területen adható legmagasabb amerikai kormánykitüntetést,
a Nemzeti Technológiai Érmet (National Medal of Technology). Hogy mi is volt Kamen legújabb ötlete, arra elõször 2001
januárjában derült fény. "Lehet, hogy a világrengetõ Gyömbér nem más, mint egy roller?" - szóltak a szalagcímek. Egy
keréken egyensúlyozó emberalak vázlata jelent meg a lapokban - állítólag ez szerepelt a szabadalmi kérvény
dokumentációjában is.
Két kereke van, de nem roller és nem kerékpár. Van benne motor, de nem robogó. Tele van tömve elektronikával, sõt mikroprocesszorral, de se nem mûszer, se nem számítógép.
Hát akkor mi ez?
Ez röviden a Human Transporter (HT), az "emberszállító".
Kamen szavai szerint a HT "nem repít a Marsra, s még csak az ólmot sem változtatja arannyá". Jobs, Bezos és Doerr a
feltalálóval együtt viszont úgy vélték és vélik ma is: a HT mint merõben újszerû, a számítástechnikát minden ízében alkalmazó közlekedési és
szállítóeszköz, alapjaiban fogja megváltoztatni életmódunkat.
Mi több, Doerr annyira hitt a jövõben, hogy az ügy érdekében nem kis befektetésre is vállalkozott: Kamen az õ tõkéjére támaszkodva alapította meg a guruló gyömbér gyártására szakosodott új cégét, a Segway LLC-t, s építette fel a New Hampshire állambeli Manchesterben a Segway HT modelleket gyártó üzemét. A fejlesztõ partnerek között ott találjuk a Delphi Automotive Systems-et, amely az integrált áramköri kártyák és az interfész kidolgozásában mûködött közre, és a GE Plastics céget, amely tartós, az idõjárási viszontagságokat jól tûrõ és környezetbarát mûanyagokat dolgozott ki a Segway-nek.
A Michelintõl származnak a különleges gumiabroncsok, a Pacific Scientific tervezte a guruló speciális, kisméretû, kefe nélküli szervomotorját, a Saft kifejezetten erre a célra új, külön töltõt nem igénylõ NiCd- és NiMH-akkumulátorokat fejlesztett ki, a Silicon Sensing Systems pedig az érzékelõrendszer kialakításában vett részt. Már ebbõl is látszik: a végtelenül egyszerû külsõ rengeteg eredeti ötletet, hihetetlenül bonyolult számítógépes belsõt rejt. A Human Transporter elektronikája összetettségében inkább egy repülõgép szabályozó rendszeréhez hasonlítható, mintsem pl. egy luxusautó fedélzeti számítógépéhez.