Volvo XC60 - a valaha gyártott legbiztonságosabb vas

Szent Kristóf, az autósok védőszentje elküldte őrangyalát?

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

A Volvo latin szó, azt jelenti, "gördülök". Kezdetben a "svédacélból" készült golyóscsapágyak márkaneve volt; a vas szimbóluma, a kör a felfelé mutató nyíllal 1927-ben került fel először autóra. A tervezők akkor úgy gondolták, hogy ez a márkajelzés a tartósságáról ismert svéd acélhoz párosítja majd az autót. Az elgondolás helyesnek bizonyult: az acél mellett az elmúlt évtizedekben a biztonság és a minőségi autózás jelképévé vált a svéd márka.

A biztonság változatlanul prioritást élvez a Volvónál. A most nálunk is bemutatott XC60-ast az utasok védelme szempontjából a valaha gyártott legbiztonságosabb modellnek tartja a gyár. Ennek előrebocsátásával nem meglepő, hogy az XC60-as magyarországi premierje is rendhagyó módon ért véget, ezúttal nem tesztvezetésre, hanem tesztfékezésre invitálták a résztvevőket. A próbapályán következett az igazi meglepetés: a sokat próbált szakújságírók "éles helyzetben" próbálhatták ki a Volvo új, elektronikus "őrangyalát", a városi koccanások megelőzésére kifejlesztett City Safety rendszert. A világújdonságnak számító megoldás 30 km/órás sebesség alatt segít elkerülni, vagy legalábbis enyhíteni a városi közlekedésben oly gyakori kisebb ütközéseket: ha a rendszer vészesen közeli akadályt érzékel és a vezető ennek ellenére nem reagál, az elektronika önműködően lefékezi az autót.

Az XC60-asnál szériafelszerelésként kínált biztonsági rendszer fejlesztésénél a tervezők abból indultak ki, hogy az un. ráfutásos balesetek 75%-a 30 km/órás sebesség alatt következik be és az ilyen balesetek felénél a vezető egyáltalán nem fékez az ütközés előtt. Elég egy pillanatnyi figyelmetlenség a dugóban ülve, egy pillantás a hátsó ülésen rajcsúrozó nebulókra, vagy utánakapni egy lepottyanó csokoládédarabnak - máris kész a baj. Na, ekkor lép működésbe - mintha csak Szent Kristóf, az autósok védőszentje küldte volna - az őrangyal, a City Safety.

A rendszer a belső tükör mögé beépített lézeres érzékelővel figyeli az autó előtti 6-8 méteres útszakaszt és az XC60-as sebességéből illetve az előtte haladó jármű mozgásából másodpercenként ötvenszer kiszámítja egy esetleges ütközés esélyét. Ha az elöl haladó jármű fékez, és a Volvo vezetője nem reagál - azaz nem lép a fékre - a City Safety önműködően megállítja az autót. Ha a másik járműhöz képest a relatív sebesség 16 km/óra alatt van, akkor a rendszer segítségével teljesen elkerülhető az ütközés. Ha a két jármű sebességének különbsége 16 és 30 km/óra közé esik, az ütközés ugyan bekövetkezik, de a károkat és a sérülés esélyét ekkor is lényegesen csökkenti a rendszer.

A Haldex kuplungos, állandó, összkerékhajtású crossovert három motorvariációval kínálja a gyár, a turbótöltéses 285 lóerős, háromliteres soros hathengeres benzines mellett két öthengeres turbódízelből lehet választani: ezek 163 és 185 lóerősek. 2009 elejére ígérnek egy csak elsőkerékhajtású 2.4 literes takarékos dízelváltozatot is, ez 163 lóerős lesz.

"Az XC60 a mai C30 tulajdonos következő autója lehet" – nyilatkozta az autó világpremierjén Fredrik Arp, a Volvo elnöke. "Ugyanolyan sportos és izgalmas, mint a sportcoupé, de annál sokkal többre képes". Ez így igaz, mert miközben a felső része valóban egy elegáns coupé-ra emlékeztet, az autó alsó része olyan, mint egy (230 mm szabad magassággal épített) nagylábú terepjáróé.

Az már csak hab a tortán, hogy a svéd Asztma és Allergia Szövetség felvette az ajánlott autók listájára az XC60-ast, mivel a Volvo által alkalmazott IAQS (Interior Air Quality System - aktív utastérszűrő rendszer) és a CZIP (Clean Zone Interior Package - tiszta belső csomag) kiváló belső levegőminőséget és -tisztaságot biztosít az utasoknak.

Az XC60 Belgiumban, a Volvo Cars genti gyárában készül, az autó november közepén kerül a szalonokba.