LendkereKE(R)S Volvo - hathengeres érzés négy hengerrel?

Kár, hogy a lendkerekes hibrid (flybrid) összkerékhajtás igazán jól csak városi forgalomban alkalmazható.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

A Jaguar-Land Rover és a Porsche (911 GT3 R Hybrid) után újabb márka tervezi, hogy néhány éven belül bevezeti utcai autóiban a Formula 1-ből megismert teljesítményfokozó KERS technológiát. A Volvo FKERS (Flywheel Kinetic Energy Recovery System) rendszere - a Williams Hybrid Power találmányához hasonlóan - speciális lendkerékben tárolja a kinetikus energiát és ha szükséges, egy mechanikus nyomatékváltó közbeiktatásával közvetlenül a hátsó tengelyre küldi. Mindez egyszerűen hangzik, de a valóságban egy hosszú fejlesztési folyamat végét jelzi, hogy a svédek bejelentették: 2011 második felében a Swedish Energy Agency 6,57 millio svéd korona értékű támogatásával megjelenhet az utakon az első lendkerekes Volvo prototípusa! A minden eddigi hibrid hajtásnál olcsóbb, könnyebb és gazdaságosabb FKERS "hathengeres érzést" kelt a vezetőben akkor is, ha csak egy négyhengeres motor hajtja az autót. A speciálisan kialakított, mindössze 6 kg súlyú és 20 cm átmérőjű carbon-fiberből készült lendkerék SKF csapágyakon, vákumban forog, hogy ezáltal is csökkenjen a surlódási veszteség.

A Volvo Powertrain által kifejlesztett rendszer működési elve rendkívül egyszerű. Amikor a motor hajtja az első kerekeket, a lendkerék együtt forog a hátsó tengellyel, amikor viszont a vezető a fékre lép, a belsőégésű motor a stop-start rendszereknél szokásos módon leáll és a fékezéskor felszabaduló energia felpörgeti a lendkereket. Amikor a vezető indít, az addigra akár 60 000/perc fordulaton pörgő lendkerék egy fokozatmentes nyomatékváltón át meghajtja a hátsó tengelyt és kigyorsítja az autót. A motor csak akkor indul be újra, amikor a lendkerék lelassul illetve az autó eléri az utazósebességet. Ha a motor a lendkerék teljes kapacitásával dolgozik együtt, akár 80 lóerővel is nőhet az autó teljesítménye.

A flybrid összkerékhajtás nemcsak az ülésbe ragasztja a vezetőt, de jótékony hatással van a pénztárcájára is, a lendkerekes autó 20%-al kevesebbet fogyaszt, mint lendkerék nélkül.




- Ford Tourneo Connect Active és Transit Connect Active - járt utat járatlanért... nyugodtan!
- Jaguar Land Rover - elkészült a másfél milliomodik INGENIUM motor
- Ford CV Communications - jönnek a kommunikáló haszongépjárművek!
- 2020 Ford Ranger Thunder - a Mennydörgés 2020 nyarának végén várható!
- KIWANO KO1 Plus - a világ első 1000 W-os terep- és lépcsőjáró egykerekű elektromos rollere
- Ford Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost mHEV 155 LE - ... ígéret, ha betartják, úgy jó!
- ©KODA OCTAVIA, SUPERB, KAROQ és KODIAQ - már négy modellsorozathoz választható összkerékhajtás
- Mazda - 100 éves az örökifjú R360 Coupe!
- BMW i Hydrogen NEXT - a 374 lóerős, X5 alapú üzemanyagcellás modell 2022-re várható
- 2021 Hyundai i20 - opciós 48V-os mild hybrid hajtáslánccal, már Lime Green kivitelben is!