TopGear Magazine Awards 2012 - ...és a győztes a Fiat Panda 4x4!

Az Év Szabadidőjárműve 2012-ben komfortos rugózásával, kényelmes menet- és kiváló tereptulajdonságaival nyert.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

A jónevű TopGear magazin olvasóinak véleményére odafigyel a világ. Sőt, úgy is mondhatnánk, az egész világ. A lap több mint 25 országban jelenik meg, világszerte 9,2 millióan olvassák Kínától Svédországig, Olaszországtól a Közel-Keletig, Új-Zélandtól Malajziáig, Oroszországtól Portugáliáig, Hollandiától Indonézián át a Fülöp-szigetekig.

A magazin döntőbizottsága a napokban tette közzé a TopGear Awards 2012 díjazottjait, köztük nem kis meglepetésre a Top Gear SUV of the Year 2012 díjat a Fiat Panda 4x4-nek ítélve. A városi kisautók szegmensének egyetlen összkerékhajtású képviselője a szabadidőautó kategóriában megelőzte az új Range Rover-t, és az Audi Q7-est!

- A Panda 4x4 jól teljesít terepen. Ugyan nincs benne valamiféle extra differenciálzár, de van helyette intelligens elektronikus csúszásgátló rendszere, megfelelő szabadmagassága és egy rövid első sebességfokozata. Mindezek lejtőn és emelkedőn biztos tapadást nyújtanak, ami részben a gondosan megválasztott (176/65 R15 M+S) gumiabroncsoknak, részben pedig annak köszönhető, hogy a Panda igen könnyű, így egyszerűen ellenáll a gravitációnak. Ezzel azonban nincs vége remek képességeinek. Ha a hatfokozatú váltóval szerelt, 85 lóerős, kéthengeres, 0,9 literes TwinAir motort választjuk, még hosszú autópálya-szakaszokon is élvezhetjük az utazást, ugyanakkor az autó olyan apró, hogy ott is könnyedén cikázik a fatörzsek, sziklák között, ahol a teljes méretű terepjárók már elakadnak - hangzott a TopGear zsűrijének indoklása.

A Fiat a Panda 4x4 alapfelszereléseként kínálja az elektronikus differenciálzár funkcióval (Electronic Locking Differential, ELD) kiegészített elektronikus menetstabilizáló rendszert (ESC). Az Electronic Stability Control emelkedőn történő elinduláskor vagy haladáskor, illetve csúszós útfelületen nyújt segítséget a vezetőnek, lefékezi a gyenge tapadású (vagy a többinél intenzívebben megcsúszó) kerekeket, és ezáltal a hajtóerőt a jobb tapadású kerekekre irányítja át. A funkció kézzel, a sebességváltó kar előtt elhelyezett nyomógomb segítségével aktiválható, és 50 km/óra alatti sebességtartományban működőképes.

A Torque on Demand fantázianevű állandó összkerékhajtást egy központi elektronikus egység vezérli, amely a rendelkezésre álló tapadás függvényében a kerekektől kapott jeleket értelmezve két differenciálmű és egy elektronikus vezérlésű tengelykapcsoló segítségével osztja el a hajtóerőt az első és hátsó hajtás között. A rendszer legfontosabb előnye az automatikus működés, valamint az, hogy nem igényel külön karbantartást.