Obamobile Cadillac One - az új elnök egydolláros autója

A GM megépítette a világ legbiztonságosabb autóját a világ legfenyegetettebb demokratájának. A Secret Service emberei egymás közt csak így emlegetik: The Beast. A szörny.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Clinton még gyalog ment végig a Pennsylvania sugárúton az elnöki beiktatását ünneplő tömegben, az új amerikai elnök viszont már a vadonatúj, USA 1 rendszámú páncélozott Cadillac-jével autózott a Capitolium-ból a Fehér Házba. Igaz, a 2,7 kilométeres út során népszerűségének fokozására kétszer is kiszállt a limuzinból és a titkosszolgálat embereinek nagy örömére néhány száz méteren át ő és felesége is gyalogosan integetett az út szélén felsorakozott, ujjongó-éljenző tömegnek.

A Fehér Ház parkolójában, ahol korábban még a Lincoln elnökről elnevezett Ford-ok álltak, immáron a harmadik ciklusban parkol majd GM gyártmányú elnöki Cadillac. De micsoda Cadillac! A legújabb Cadillac One külsőre olyan, mint egy hagyományos fekete limuzin, de belül olyan biztonságos, mint egy tank!

Ahogy egy tankhoz illik, szélvédői tizennégy(!) centiméter vastag golyóálló üvegből készültek, alumíniumból és titánötvözetből épített, különlegesen páncélozott kerámia- és kevlárborítású karosszériája nemcsak az automata fegyverek lövéseinek, a kézigránátnak és a vállról indítható Stinger rakétának, de egy esetleges vegyi támadásnak is ellenáll. A világ legbiztonságosabb autójának tartott limuzin a borulási teszteken is megfelelt, de alvázas felépítménye miatt nem a legkedvezőbb a gyűrődési mutatója. Szerencsére ez csak akkor jelent kockázatot, ha a nyolctonnás páncélos magasabb és nehezebb járművel ütközik. A páncélautók világában is ritkaságnak számít viszont az autóba épített "ködgép": veszély esetén Obama autója láthatatlanná válik az orvlövészek számára.

Barack Hussein, azaz bocsánat, a Mister President a hosszabb utazások alatt is olyan kényelmesen dolgozhat, mintha csak az Ovális Irodában ülne... Az "elnöki kabin" speciális szellőzést és klímát kapott arra az esetre, ha hermetikusan le kellene zárni. Az egymással szembefordítható hat ülést kézzel varrott, sötétkék bőrrel kárpitozták. A fedélzeti bárszekrény, a TV, a DVD, a 10 CD-s hangrendszer, a zárt rendszerű műholdas telefon, a laptop, a kódolt internet-kapcsolat publikus alapfelszereltség, a további elektronikai csodákat, - mint például az autó joystickkel történő távirányítását - államtitokként kezelik. A titkosszolgálat biztonsági okokból még kedvenc BlackBerry telefonját is kivenné Obama kezéből...

A GM mérnökei a Cadillac DTS limuzin-karosszériát egy terepjáró alvázára építették. V8-as motorjának több, mint 500 lóerőnyi teljesítménye állitólag veszélyhelyzetben akár ezer lóerőre növelhető, igaz, ilyenkor a szokásosnál is gyorsabban ürül ki az egyébként is iszákos autó tankja. Átlagos üzemmódban 25 litert fogyaszt, 5 literrel többet, mint a terepjáró donor motorja.

Az Obamobile, ahogy a brit Times szellemesen elnevezte, nemcsak nem takarékos, de nem is gyors. A hatalmas súly miatt ugyanis nem növelhették meg minden alkatrészét korlátlanul, például hiába hatalmasak defekttűrő gumiabroncsai, még a 19,5 collos kerekek is határt szabnak a kerámia féktárcsák méretének. Amíg a száz kilométeres óránkénti sebességgel haladó felvezető autó negyven méteren belül képes megállni, addig az elnöki gépnek ehhez legalább másfélszer-kétszer akkora távolság kell.

A titkosszolgálat három Obamobile-t rendelt, a páncélozott limuzinok Detroitban, a General Motors különleges autókat gyártó üzemében készültek. A GM-nek a tízmillió dolláros megrendelés inkább csak jó reklám, mint jó üzlet. A páncélos a vészhelyzetbe kerülő elnököt megmentheti, de válságban lévő autógyártót annál kevésbé: az autókat évi egy dollárért bérli a Fehér Ház.