A Nissan LEAF lett a COTY 2011 - először nyerte el villanyos az Év Autója címet!

Aggie, a jegesmedve elindult, hogy barátot keressen. Nagy utat tett meg, de végül megtalálta...

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

A "selejtezők" után hét autó jutott a döntőbe az eredetileg 41 modellt tartalmazó listáról. Az első körben még az Esztergomban gyártott új Suzuki Swift is ott volt... Az Év Autója címet és az ezzel járó trófeát végül 23 európai ország 58 szakújságírója a Nissan LEAF-nek ítélte és ezzel a COTY (Car Of The Year) díj történetében első alkalommal kizárólag akkumulátorral és villanymotorral hajtott autó nyert. A Nissan LEAF a Car Of The Year 2011 kitüntető címe mellett korábban megnyerte a Green Car Of The Year 2011 versenyt is.

A Nissan LEAF 257 pontot kapott a zsűritől, második az Alfa Romeo Giulietta (248 pont), harmadik az Opel/Vauxhall Meriva (244 pont) lett, utánuk a Ford C-Max/Grand C-Max (224 pont), a Citroën C3/DS3 (175 pont), a Volvo S60/V60 (145 pont ) és a Dacia Duster (132 pont) következik a rangsorban. A döntőbe jutás egyetlen feltétele az volt, hogy az autó idei évjáratú legyen és a szavazás idején legalább öt európai ország piacán szerepeljen az árlistán.

A zsűrinek a titkos szavazáson 25 pontot kellett szétosztania a hét jelölt között, de egy autó legfeljebb tíz pontot kaphatott. A pontozás során értékelték az autók műszaki megoldásait, környezetvédelmi, biztonsági tulajdonságait, valamint a vezetési kényelmet és az ár/érték arányt.

A LEAF orrába beépített kisméretű, váltóáramú, 80 kW-os szinkronmotor az első kerekeket hajtja. A nyomatéka 280 Nm, az akkumulátorokkal együtt 1,6 tonnás autó végsebessége 145 km/óra, a hatótávolsága egy feltöltéssel 175 km. Az energiát a Nissan által kifejlesztett, s a padló alá illetve az első és a hátsó tengely közé beépített lítium-ion akkumulátorcsomag tárolja, töltöttségi szintjére rásegít a fékezési energiát visszatápláló rendszer. Az autó egy feltöltéssel 175 km-t tud megtenni. Van benne légkondicionáló, műholdas navigáció és parkolást segítő kamera. Fejlett infokommunikációs rendszerén keresztül pl. az akkumulátor töltöttségi szintje távolról is lekérdezhető és az utastér fűtését illetve hűtését okostelefonnal vagy számítógéppel lehet távvezérelni. Külön rendelhető hozzá a hátsó lökhárítóba beépített napelem, amely a fedélzeti elektromos berendezések 12V-os akkumulátorának töltését segíti.

A villanyos Nissan első helyezése kedvező hatással lehet az elektromos autók elterjedésére, de igazán komoly piaci résesedés eléréséhez jelentős árcsökkenésre lenne szükség. Kezdetben 8,5-9 millió forintnak megfelelő euro körül lesz az ára.

Ami a győztes hazai megjelenését illeti, a magyar piacon jelenleg nem lehet kapni és forgalmazásának kezdetéről sem tájékoztatta még az importőrt a gyár. A LEAF-et egyébként csak azokon a piacokon vezeti be a Nissan, ahol kedvezményekkel és a szükséges töltőállomás-beruházásokkal támogatják az elektromos autózás elterjedését, mint például az Egyesült Királyságban, Írországban, Portugáliában és Hollandiában. Kedvezmény lehet a vásárlás közvetlen anyagi támogatása, esetleg adókedvezmény, ezeken kívül az autó használatakor érvényesülő előnyök, például a buszsáv használata, mentesség a parkolási- és a dugódíj, valamint egyéb terhek alól.

Magyarországon jelenleg egyetlen töltőoszlop van. Budapesten, az Elmű Váci úti székháza előtt felállított készüléket egy éven át ingyen használhatják az elektromos autók tulajdonosai.