Az amerikai szenátus "elveszi az emberektől a terepjáróikat"?

Az autógyártók továbbra sem akarnak előállítani takarékosabb kocsikat.

 Ford Truck

Családi autó, szolid üzemanyagtartállyal

A három detroiti óriás, a General Motors, a Ford és a Chrysler vezetői le akarják beszélni a washingtoni kongresszust arról, hogy szigorítsa az üzemanyag-takarékossági normákat. Azzal érvelnek, hogy a tervezett takarékossági szigorítás sérti az amerikai autóipar érdekeit. Az NPR, a National Public Radio beszámolója szerint a három nagy autógyár vezetői magánbeszélgetések során világossá tették, hogy nézetük szerint a takarékossági előírások javasolt szigorítása "tönkretenné a hazai autógyártást".

Megfigyelők szerint viszont a növekvő benzinárak és a globális felmelegedés miatt az amerikai törvényhozás minden korábbinál elszántabb a szigorítások keresztülvitelére. 2020 és 2030 között évente 4 százalékkal tervezik szigorítani a járművek üzemanyag-takarékossági normáit. A szenátus a közeljövőben szavaz arról a javaslatról, amely szerint a jelenlegi 22,2-27,5 mérföld/gallon értéket nagyjából 35-re emelnék. (A terepjárók és kisteherautók esetében jelenleg 22,2; a személyautóknál 27,5 mérföldes gallononkénti távolság a minimális teljesítendő érték.)

Byron Dorgan demokrata szenátor szerint az amerikai autógyártók most azzal kampányolnak, hogy a szenátusi kezdeményezés "elveszi az emberektől a terepjáróikat".

Rick Wagoner, a General Motors elnök-vezérigazgatója úgy véli, hogy az 1970-es években indított üzemanyag-takarékossági program nem érte el célját, azaz a benzinfogyasztás és az olajimport csökkenését. Szerinte alternatív üzemanyagokat valamint a hibrid és elektromos autókba a jelenleginél nagyobb teljesítményű akkumulátorokat kellene inkább kifejleszteni.

Elnöki rendelet vagy kongresszusi határozat nyomán, de az amerikai autógyártók előbb-utóbb rá fognak kényszerülni arra, hogy az európai kocsikhoz hasonló takarékos járműveket állítsanak elő - írta a The Wall Street Journal. Európában a benzin és a gázolaj ára mintegy kétszerese az amerikainak, súlyos adók terhelik az üzemanyagokat és a járművek felét dízelmotor hajtja.

Az Egyesült Államokban az újonnan eladott személyautókat és kisteherautókat 70 százalékban 6 vagy 8 hengeres motorokkal árúsítják. Európában ezzel szemben 89 százalékban 4 hengeres vagy még kisebb motorú autókat forgalmaznak. Az európai dízelimádatot viszont az magyarázza, hogy a benzinre általában nagyobb adó rakódik, mint a gázolajra és a dízel hajtású kocsik vásárlását adókedvezményekkel támogatják. Amerikában - ahol nagyon szigorú környezetvédelmi szabályok vannak érvényben és a gázolaj időnként drágább a benzinnél - a személyautók alig 1 százaléka működik gázolajjal.